Przedstawiam scenariusz lekcji języka niemieckiego z zastosowaniem metod aktywizujących. Jej głównym celem jest prezentacja słownictwa związanego z czynnościami dnia codziennego.
PLAN METODYCZNY
PRZEDMIOT : Język niemiecki TEMAT :” Mein Tag.„ - Mapy mentalne. PODRĘCZNIK : „Alles klar„ 1b – K. Łuniewska, Z. Wąsik, U. Tworek, M. Zagórna CELE OGÓLNE I POZNAWCZE : Przypomnienie materiału leksykalnego związanego z czynnościami dnia codziennego. Powtórzenie i utrwalenie słownictwa na temat spędzania wolnego czasu. Powtórzenie koniugacji czasowników nieregularnych oraz określania czasu zegarowego.
II WYCHOWAWCZE : Przypomnienie zasad higieny dnia codziennego.
III PSYCHOMOTORYCZNE : Ćwiczenie umiejętności korzystania ze słownika, utrwalenie koniugacji czasowników. umiejętność określania czasu zegarowego.
POMOCE DYDAKTYCZNE : Słowniki, „rozsypanka wyrazowo-graficzna”, arkusze papieru, kolorowe mazaki.
Faza wstępna lekcji
1. Czynności uczniów Czas 3’
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie tłumaczą temat na język polski oraz opowiadają, jak spędzają typowy dzień szkolny. Rozmowa odbywa się w j. polskim.
Czynności nauczyciela
Stawianie pytań i aktywizacja uczniów. Kontrola nad poprawnością gramatyczną oraz leksykalną wypowiedzi.
Techniki uczenia Praca indywidualna
2.Czynności uczniów Czas 5’
Utrwalenie materiału leksykalnego, poznanego na wcześniejszych lekcjach..Uczniowie korzystając ze słownika i poznanych na wcześniejszych lekcjach wiadomości łączą przygotowane znaki graficzne z czasownikami wyrażającymi czynności dnia codziennego. Następnie zapisują czasowniki do zeszytu z tłumaczeniem na język polski.
Czynności nauczyciela
Prezentacja fonetyczna słownictwa. Kontrola nad poprawnością wykonanego zadania.
Pomoce dydaktyczne „rozsypanka wyrazowo-graficzna” z czasownikami ”aufwachen, aufstehen, Zähne putzen, duschen, sich anziehen, frühstücken, zu Mittag essen, zu Abend essen, Hausaufgabe machen, fernsehen, sich mit Freunden treffen”, słowniki
Techniki uczenia Praca w parach
Faza główna lekcji
3. Czynności uczniów Czas 7’
Przypomnienie koniugacji poznanych czasowników. Uczniowie rozpoznają formę określonych czasowników w zdaniu. W tym celu wykonują zadanie A7 w podręczniku (załącznik 1). Zadanie polega na uporządkowaniu fragmentów tekstu według podanego planu. Następnie uczniowie zwracają uwagę na formy koniugacyjne czasowników oraz odmieniają je przez osoby w l. poj. i mn.
Czynności nauczyciela
Kontrola poprawności wykonania zadania oraz zapisanych odmian. W razie potrzeby prezentacja odmiany czasowników sprawiającej trudności.
Techniki uczenia Praca indywidualna
4. Czynności uczniów Czas 20’
Mapy mentalne. Uczniowie wypisują jak najwięcej słów (czasowników, przymiotników oraz rzeczowników), kojarzących się z hasłem „Mein Tag” /mój dzień/.
Czynności nauczyciela
Kontrola poprawności ortograficznej prac.
Pomoce dydaktyczne Słowniki, arkusze papieru, kolorowe mazaki.
Techniki uczenia Praca w grupach.
Faza końcowa lekcji
5. Czynności uczniów Czas 10’
Prezentacja prac uczniów. Wybrani uczniowie z każdej grupy dokonują prezentacji swoich prac. Wyjaśniają oni również znaczenie każdego koloru w pracach.
Czynności nauczyciela
Sprawdzanie poprawności gramatycznej i leksykalnej wypowiedzi uczniów oraz w razie potrzeby stawianie dodatkowych pytań.
Pomoce dydaktyczne Mapy mentalne.
Techniki uczenia Praca w grupach.
6. Czynności uczniów
Ćwiczenie utrwalające dodatkowe w przypadku szybkiego tempa lekcji. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, o której wykonują określone czynności, a następnie sami wzajemnie zadają sobie podobne pytania.
Czynności nauczyciela
Stawianie pytań uczniom w języku niemieckim oraz korygowanie ewentualnych błędów w odpowiedziach.
Techniki uczenia Praca indywidualna.
Praca domowa Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytanie „Wie sieht mein Schultag aus?” /Jak wygląda mój dzień szkolny?/, podając również przybliżone godziny. Objętość pracy pisemnej – 7 zdań.
Załącznik 1
A7 Wie sieht ein Tag von Nico aus? Im Text herrscht Chaos. Notiere die richtige Reihenfolge der Abschnitte. Jaki jest przebieg dnia Nico? W tekście panuje chaos. Zanotuj kolejność fragmentów.
7.00 aufwachen 7.10 aufstehen, Zähne putzen, duschen, sich anziehen 7.30 frühstücken 7.40 in die Schule fahren 7.50-8.00 mit Schulkameraden reden 8.00-14.00 der Unterricht 14.30 nach Hause zurückkommen 15.00-16.00 zu Mittag essen 16.15-18.00 sich mit Freunden treffen 18.30-19.00 das Abendbrot essen 19.15-22.30 Hausaufgaben machen, fernsehen, lesen 22.30 duschen, Zähne putzen, schlafen gehen
Der Tagesablauf von Nico
[ ] Nico wacht gewöhnlich gegen sieben auf, aber er steht ein paar Minuten später auf. Dann macht er sein Bett und geht schnell ins Bad, denn die Zeit ist knapp. Zuerst putzt er sich die Zähne, danach duscht er. Erst beim Duschen wacht er so richtig auf.
[ ] Der Nachmittag sieht gut aus: Nico trifft sich mit seinen Freunden, und dann sehen sie einem Freund beim Bungee-Jumping zu.
[ ] Nach dem Abendbrot macht er seine Hausaufgaben, sieht ein bisschen fern oder surft im Internet. Vor dem Schlafengehen liest er noch „Autobild”.
[ ] Er zieht sich an, frühstückt und fährt mit dem Rad zur Schule. Radfahren ist praktisch und macht Spaß. Vor dem Unterricht bleiben noch ein paar Minuten Zeit. Um acht geht es los. Der Unterricht dauert gewöhnlich von acht bis vierzehn Uhr, je nachdem.
[ ] Vor dem Abendbrot ist Nico zu Hause, denn die Familie isst gewöhnlich gemeinsam zu Abend. Alle reden über den Tag und über alles Mögliche.
[ ] Nach der Schule kommt Nico nach Hause und isst zu Mittag – meistens alleine, den die Eltern sind noch nicht da.
Opracowała: Joanna Grzegorzyca
|